Last updated: 27-03-2020 13:30
Wat is er de laatste dagen veranderd?

Corona in België: impact op onze dienstverlening

Tijdens deze coronacrisis doen we er alles aan om onze logistieke diensten verder te zetten en zo bij te dragen aan het functioneren van de maatschappij. We streven er ook naar om de beste werkomstandigheden te creëren om de gezondheid en veiligheid van al onze medewerkers te beschermen.

Op deze pagina vindt u de laatste informatie over de impact van Covid-19 op onze dienstverlening. We houden u hier op de hoogte over eventuele verdere aanpassingen.

Samengevat: zo ziet onze dienstverlening er op dit moment uit

De federale overheid en de overheden van de deelstaten hebben strenge maatregelen genomen om te voorkomen dat het virus zich verder verspreidt. bpost heeft een aantal stappen ondernomen om de best mogelijke dienstverlening te kunnen blijven bieden en tegelijk zijn werknemers en burgers te beschermen.

België

Europa

Hou er rekening mee dat verschillende landen maatregelen genomen hebben die een impact hebben op het logistieke proces. In veel landen wordt met vertraging bezorgd, maar zijn alle diensten beschikbaar. Lees meer details in de veelgestelde vragenlijst hieronder.

Voor wat betreft Frankrijk: de meeste postkantoren en afhaalpunten in Frankrijk zijn gesloten. Daarom kunt u alleen nog pakjes afgeven voor thuislevering in Frankrijk. Als de ontvanger niet thuis blijkt te zijn, zal het pakket alsnog naar een postkantoor gebracht worden dat toch open is. Pakjes die al onderweg waren naar een punt dat ondertussen gesloten werd, zullen op een veilige manier gestockeerd worden en zullen verdeeld worden als de activiteiten terug opgestart worden.

Door de tijdelijke sluiting van het Franse netwerk gedurende 5 dagen (25, 28, 30 en 31 maart en op 4 april) zal er bovendien vertraging zijn voor de bezorging van post en pakjes binnen Frankrijk rond die dagen. De verdeling van uw pakjes en post is nog steeds verzekerd maar met vertraging. Wij raden u aan uw pakjes niet af te geven voor verzending de dag voor een van deze 5 sluitingsdagen.

Internationaal

Door het afnemende aantal vluchten en de verminderde capaciteit van de vluchten, is bpost – net als andere postoperatoren – tijdelijk niet in staat om post en pakjes naar bestemmingen buiten Europa te sturen. Op dit moment zijn we gedwongen om een situatie van overmacht in te roepen. We stoppen met onmiddellijke ingang met het aanvaarden van brieven, pakjes en EMS-zendingen bestemd voor landen buiten Europa. Dit blijft zo tot er opnieuw voldoende transportcapaciteit is.

Concreet betekent dit dat u pakjes en brieven voor de volgende bestemmingen kunt afgeven:
Oostenrijk, Belgïe, Bulgarije, Cyprus, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Noorwegen en Rusland.

Voor al de andere landen is de situatie nog onduidelijk. Hiervoor zoeken we een oplossing.

Alleen expresszendingen voor pakjes vormen een uitzondering: die kunnen nog steeds buiten Europa verzonden worden, omdat we voor deze zendingen met specifieke partners samenwerken. Lokale beperkingen kunnen wel leiden tot langere levertijden. Doordat onze partners een andere manier van verzenden gebruiken (zoals afzonderlijke vliegtuigen bijvoorbeeld) hebben dit soort zendingen een iets hogere prijs.

Waarover hebt u een vraag?

Pakjes ontvangen

  • Zullen postkantoren, postpunten en kariboo!-spots sluiten? Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30. Volgens de richtlijnen van de federale overheid zijn de Postkantoren op zaterdag 28 maart 2020 gesloten. De Postpunten en kariboo!-spots volgen de openingsuren van de handelszaken waarin ze gevestigd zijn. Ook onze pakjesautomaten blijven grotendeels operationeel. We volgen de status van onze afhaalpunten nauwlettend op. Als uw pakje geleverd moet worden in een punt dat gesloten blijkt, zullen we er alles aan doen om het te leveren in een afhaalpunt dat open is. We informeren u daarover via e-mail en/of op onze Track & Trace-website en in de My bpost-app. Om te zien welke afhaalpunten open zijn, surf naar https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt.
  • Ik verwacht een pakje dat in een postkantoor, postpunt of kariboo!-spot geleverd wordt. Kan ik het alsnog ophalen? Ja. U kunt uw pakje nog steeds ophalen in Postkantoren, Postpunten en kariboo!-spots. Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30. Volgens de richtlijnen van de federale overheid zijn de Postkantoren op zaterdag 28 maart 2020 gesloten. De openingsuren van de postpunten en kariboo!-spots zijn afhankelijk van de winkels waar ze zich bevinden, maar de krantenwinkels blijven open. We volgen de status van onze afhaalpunten nauwlettend op. Als uw pakje geleverd moet worden in een punt dat gesloten blijkt, zullen we er alles aan doen om het te leveren in een afhaalpunt dat open is. Om te zien welke afhaalpunten wanneer open zijn, surf naar https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt. Onze pakjesautomaten blijven operationeel.
  • Ik wil een pakje verzenden of retourneren. Kan dat nog steeds? Ja. Van maandag tot en met vrijdag zijn alle postkantoren open. U kunt uw verzendetiket aanmaken op https://parcel.bpost.be en uw pakje afgeven in een postkantoor, postpunt, kariboo!-spot of pakjesautomaat. Om te zien welke afhaalpunten wanneer open zijn, surf naar https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt.
  • Worden er nog kranten, tijdschriften, pensioenen, aangetekende zendingen, brieven en pakjes bezorgd? Ja. We doen er alles aan om post (kranten, tijdschriften, pensioenen, aangetekende zendingen, brieven, enz.) en pakjes zo normaal mogelijk te bezorgen maar hou rekening met mogelijke vertragingen. Er zijn wel wijzigingen voor de levering van pensioenen, aangetekende zendingen en pakjes:
    • De postbode blijft op een afstand van minstens 1 meter van de klant.
    • Het doel is om fysiek contact zoveel mogelijk te vermijden.
    • Als er een handtekening voor ontvangst nodig is, zal de postbode tekenen in plaats van de klant. Dit zal wel steeds in aanwezigheid van de klant gebeuren.
  • Zullen mijn leveringsvoorkeuren worden toegepast? Ja, we blijven zoveel mogelijk leveren volgens uw voorkeur: op een veilige plaats, bij een buur, in een afhaalpunt (Postkantoren, Postpunten en kariboo!-spots) of in een pakjesautomaat. Koos u als voorkeur een levering in een afhaalpunt dat gesloten blijkt, of dat geen pakjes meer kan behandelen, dan leveren we het pakje bij u thuis.
  • Welke voorzorgsmaatregelen zijn er genomen voor de medewerkers van bpost? Naast de maatregelen die al enkele weken van kracht zijn, hebben we verschillende aanvullende maatregelen genomen om de verspreiding van het virus in te dijken. Deze omvatten:
    • De basishygiëneprocedures herhalen: regelmatig en zorgvuldig de handen wassen, niezen en hoesten in een wegwerpzakdoekje of in de elleboog, nauwe contacten vermijden en een huisarts bellen als er zich meerdere symptomen ontwikkelen.
    • Telewerken
    • De gemeenschappelijke ruimtes van alle bpost-werkplaatsen herinrichten om een minimumafstand van 1 meter tussen de personen te verzekeren (cafetaria's, vergaderzalen, werkposten, enz.).
  • Mijn pakje wordt geleverd in een afhaalpunt dat nu gesloten is. Wat gebeurt er met mijn pakje? We zullen uw pakje leveren in een afhaalpunt dat wel open is. We informeren u daarover via e-mail en/of op onze Track & Trace-website en in de My bpost-app.
  • Is het nog steeds veilig om mijn pakketten of brieven te ontvangen van de postbode? bpost neemt verschillende voorzorgsmaatregelen om de veiligheid van elke medewerker en klant te garanderen:
    • In de Postkantoren en de sorteercentra van bpost gelden de regels van ‘sociale distancing’ (1,5 meter). Er zijn handgels beschikbaar en het gedeelde materiaal wordt steeds gereinigd na gebruik.
    • Bij de aflevering van een pakket zal de postbode aanbellen, het pakket aan de deur plaatsen en een stap achteruit zetten zodat de regels omtrent ‘social distancing’ gerespecteerd worden (1,5 meter).
    • Als er een handtekening voor ontvangst nodig is, zal de postbode tekenen in plaats van de klant. Dit zal wel steeds in aanwezigheid van de klant gebeuren.
    • De brieven worden geleverd in de brievenbus.

Pakjes verzenden

  • Worden mijn pakjes aan mijn klanten geleverd? Belgïe: Ja, we doen alles wat mogelijk is om pakjes zo normaal mogelijk te bezorgen maar hou rekening met mogelijke vertragingen.

    Europa: Hou er rekening mee dat verschillende landen maatregelen genomen hebben die een impact hebben op het logistieke proces. In veel landen wordt met vertraging bezorgd, maar zijn alle diensten beschikbaar.
    Concreet betekent dit dat u pakjes en brieven voor de volgende bestemmingen kunt afgeven:
    Oostenrijk, Belgïe, Bulgarije, Cyprus, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Noorwegen en Rusland.

    Voor wat betreft Frankrijk: De meeste postkantoren en afhaalpunten in Frankrijk zijn gesloten. Daarom kunt u alleen nog pakjes afgeven voor thuislevering in Frankrijk. Als de ontvanger niet thuis blijkt te zijn, zal het pakket alsnog naar een postkantoor gebracht worden dat toch open is. Pakjes die al onderweg waren naar een punt dat ondertussen gesloten werd, zullen op een veilige manier gestockeerd worden en zullen verdeeld worden als de activiteiten terug opgestart worden.
    Door de tijdelijke sluiting van het Franse netwerk gedurende 5 dagen (25, 28, 30 en 31 maart en ook op 4 april) zal er bovendien vertraging zijn voor de bezorging van post en pakjes binnen Frankrijk rond die dagen. De verdeling van uw pakjes en post is nog steeds verzekerd maar met vertraging. Wij raden u aan uw pakjes niet af te geven voor verzending de dag voor een van deze 5 sluitingsdagen

    Voor al de andere landen is de situatie nog onduidelijk. Hiervoor zoeken we een oplossing.

    Buiten Europa: Door het afnemende aantal vluchten en de verminderde capaciteit van de vluchten, is bpost – net als andere postoperatoren – tijdelijk niet in staat om post en pakjes naar bestemmingen buiten Europa te sturen. Op dit moment zijn we gedwongen om een situatie van overmacht in te roepen. We stoppen met onmiddellijke ingang met het aanvaarden van brieven, pakjes en EMS-zendingen bestemd voor landen buiten Europa. Dit blijft zo tot er opnieuw voldoende transportcapaciteit is.
  • Blijven de (Hyper)MassPost centers open? Alle (Hyper)MassPost centers zijn op dit moment tijdens hun gebruikelijke openingstijden geopend. Klik op https://www.bpost2.be/locations/business/nl/both.php om de adressen van de (Hyper)MassPost centers te consulteren.
  • Haalt bpost mijn pakjes nog op met een Collect-dienst? De service blijft zoveel mogelijk gewaarborgd. Het is niet uitgesloten dat het tijdstip van afhaling afwijkt van het contractuele tijdstip.
    Om de naleving van de door de overheid vastgestelde maatregelen bij het ophalen van de post en pakjes te vergemakkelijken, vragen wij u:
    • uw post op een zichtbare en gemakkelijk toegankelijke manier te deponeren zonder dat de postbode zich hoeft aan te melden, te bellen of naar een ander adres te gaan,
    • om uw zendingen zo dicht mogelijk bij uw voordeur te plaatsen,
    • om, voor zover mogelijk, uw barcode aan te brengen op uw hoofdingang, zodat deze gescand kan worden door onze postbode. Als het niet lukt om uw barcode te verplaatsen, is het mogelijk deze eenvoudig te reproduceren met behulp van een gratis barcode generator software die beschikbaar is op het internet. Het wordt aanvaard dat, als de barcode niet toegankelijk is, het niet mogelijk is om bewijs te leveren dat de postbode is langsgekomen in deze periode van afzondering.
  • Zijn de postkantoren, postpunten en kariboo!-spots open? Kan ik nog steeds pakjes versturen naar een afhaalpunt? Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30. Volgens de richtlijnen van de federale overheid zijn de Postkantoren op zaterdag 28 maart 2020 gesloten. De Postpunten en kariboo!-spots volgen de openingsuren van de handelszaken waarin ze gevestigd zijn. Ook onze pakjesautomaten blijven operationeel. We volgen de status van onze afhaalpunten nauwlettend op. Als uw pakje geleverd moet worden in een punt dat gesloten blijkt, zullen we er alles aan doen om het te leveren in een afhaalpunt dat open is. We informeren de ontvanger daarover via e-mail en/of op onze Track & Trace-website en in de My bpost-app. Om te zien welke afhaalpunten open zijn, surf naar https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt.
  • Worden de leveringsvoorkeuren uitgevoerd? Ja, we blijven zoveel mogelijk leveren volgens de voorkeur van de klanten: op een veilige plaats, bij een buur, in een afhaalpunt en rechtstreeks in een afhaalpunt. Koos de klant als voorkeur een levering in een afhaalpunt dat gesloten blijkt, of dat geen pakjes meer kan behandelen, dan leveren we het pakje bij hem thuis.
  • Doen jullie nog Cash-on-Delivery (ook gekend als levering tegen betaling of betaling bij levering)? Ja. Pakjes waarbij de geadresseerde op het ogenblik van de levering betaalt voor de inhoud van de zending worden nog steeds geleverd. In sommige gevallen kunnen we deze dienst niet aanbieden aan huis. Dan laten we de ontvanger weten dat ze het pakje kunnen afhalen in een Postkantoor.
  • Kunnen we nog een handtekening vragen bij afgifte? Ja. De postbode zal in overleg met en in het bijzijn van de ontvanger tekenen voor ontvangst. Hiermee wordt het contact en de kans op verspreiding van het virus geminimaliseerd.
  • Wat gebeurt er met het pakje als de klant niet thuis is (avisage)? Als een klant niet thuis is op het moment van de levering, zal de postbode het pakje op een veilige plaats of bij een buur proberen te leveren. Als dat niet mogelijk is, zal het pakje beschikbaar zijn in een nabij gelegen en beschikbaar afhaalpunt. Als de klant leveringsvoorkeuren heeft, blijven we zoveel mogelijk leveren volgens die voorkeuren: op een veilige plaats, bij een buur, in een afhaalpunt en rechtstreeks in een afhaalpunt.
  • Blijven de (Hyper) Masspost Centers open? Alle (Hyper)MassPost centers zijn op dit moment tijdens hun gebruikelijke openingstijden geopend. Klik op https://www.bpost2.be/locations/business/nl/both.php om de adressen van de (Hyper)MassPost centers te consulteren.
  • Hoe zal Covid-19 het niveau van de dienstverlening beïnvloeden? We doen er alles aan om onze logistieke diensten verder te zetten en zo bij te dragen aan het functioneren van de maatschappij. Hoewel het virus zich niet via pakjes verspreidt, zal de postbode toch extra alert zijn voor alle hygiënische maatregelen. Voorlopig tekent hij voor zendingen waarvoor een handtekening nodig is. Hij doet dit in overleg met en in het bijzijn van de ontvanger. Ook houden we een gepaste afstand (1 meter) en vermijden we fysiek contact.

Post ontvangen

  • Zijn de postkantoren, postpunten en kariboo!-spots open? Ja. Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30. Volgens de richtlijnen van de federale overheid zijn de Postkantoren op zaterdag 28 maart 2020 gesloten. De postpunten en kariboo!-spots volgen de openingsuren van de handelszaken waarin ze gevestigd zijn. Om de openingsuren te zien, surf naar https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt.
  • Kan ik mijn post achterlaten op een postkantoor? Om de risico's in onze postkantoren te beperken, moedigen we iedereen aan om zijn bezoek aan de postkantoren te beperken tot dringende redenen en gebruik te maken van de beschikbare alternatieven in functie van zijn behoeften: rode brievenbussen voor vooraf betaalde post, pakjesautomaten, geldautomaten voor geldopnames en -stortingen.
  • Worden er nog kranten, tijdschriften, pensioenen, brieven en aangetekende zendingen bezorgd? Ja. We doen er alles aan om kranten, tijdschriften, pensioenen, brieven en aangetekende zendingen zo normaal mogelijk te bezorgen maar hou rekening met mogelijke vertragingen. Er zijn wel wijzigingen voor de levering van pensioenen en aangetekende zendingen:
    • De postbode blijft op een afstand van minstens 1 meter van de klant.
    • Het doel is om fysiek contact zoveel mogelijk te vermijden.
    • Als er een handtekening voor ontvangst nodig is, zal de postbode tekenen in plaats van de klant. Dit zal wel steeds in aanwezigheid van de klant gebeuren.
  • Mijn bedrijf moet tijdelijk sluiten, hoe kan ik mijn post ontvangen? U kunt een aanvraag indienen om uw post te laten transfereren naar een ander adres of tijdelijk in het postkantoor te laten bewaren. U kan uw aanvraag onmiddellijk online in orde brengen

    • Tijdelijke conservering: wij bewaren uw post terwijl uw bedrijf gesloten is op het postkantoor van uw keuze - Wij bezorgen al uw post in één pakket bij uw terugkeer. U kiest zelf de duur van deze dienst: tussen 1 en 6 weken. Inschrijven voor deze dienst kan via deze link: https://dmm.bpost.be/nl/b2b/storage/home
    • Doorzenddienst: We brengen uw post tijdelijk over van uw huidige adres naar uw nieuwe adres. U kiest zelf de duur van deze dienst: tussen 2 weken en 3 maanden. Inschrijven voor deze dienst kan via deze link: https://dmm.bpost.be/nl/b2b/mails/home


    Hier vindt u de prijzen voor deze diensten: https://www.bpost.be/site/nl/professionele-oplossingen/tarieven-opzoeken-professionele

    Na het aanmaken van uw contract, als het online is aangevraagd, wordt u om veiligheidsredenen gevraagd het contract te valideren met een unieke code die naar het oude of het nieuwe/tijdelijke adres wordt gestuurd (deze keuze werd u gevraagd bij het aanmaken van het online contract).

    Zonder deze activeringscode kunt u uw contract niet betalen en kunt u het contract dus niet afronden. Binnen de huidige situatie heeft u de mogelijkheid om onze klantenservice rechtstreeks te bellen om deze activeringscode te claimen en te voorkomen dat u enkele dagen voor de activering van uw contract verliest.
  • Zal er nog post buiten Europa bezorgd worden? De annulering van meerdere vluchten door luchtvaartmaatschappijen heeft ertoe geleid dat meerdere postbedrijven de voorbije dagen een opschorting of vertraging van de verzending en bezorging van pakjes en post naar niet-Europese landen aangekondigd hebben. Ook bpost ziet zich genoodzaakt om vanaf woensdag 18 maart over te gaan tot de opschorting van het verzenden van post en pakjes naar bestemmingen buiten Europa. Binnen Europa kan er eveneens een impact zijn. bpost houdt de evoluties nauwlettend in het oog, terwijl we op zoek blijven gaan naar alternatieven. Aan burgers en bedrijven wordt gevraagd om geen post of pakjes naar bestemmingen buiten Europa te verzenden.
  • Welke voorzorgsmaatregelen zijn er genomen voor de medewerkers van bpost? Naast de maatregelen die al enkele weken van kracht zijn, hebben we verschillende aanvullende maatregelen genomen om de verspreiding van het virus in te dijken. Deze omvatten:
    • De basishygiëneprocedures herhalen: regelmatig en zorgvuldig de handen wassen, niezen en hoesten in een wegwerpzakdoekje of in de elleboog, nauwe contacten vermijden en een huisarts bellen als er zich meerdere symptomen ontwikkelen.
    • Telewerken
    • De gemeenschappelijke ruimtes van alle bpost-werkplaatsen herinrichten om een minimumafstand van 1 meter tussen de personen te verzekeren (cafetaria's, vergaderzalen, werkposten, enz.).

Post verzenden

  • Worden kranten, tijdschriften, pensioenen, brieven en aangetekende zendingen nog bezorgd? Ja. We doen er alles aan om kranten, tijdschriften, pensioenen, brieven en aangetekende zendingen zo normaal mogelijk te bezorgen maar hou rekening met mogelijke vertragingen.
  • Zijn de postkantoren, postpunten en kariboo!-spots open? Ja. Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30. Volgens de richtlijnen van de federale overheid zijn de Postkantoren op zaterdag 28 maart 2020 gesloten. De postpunten en kariboo!-spots volgen de openingsuren van de handelszaken waarin ze gevestigd zijn. Om de openingsuren te zien, surf naar https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt.
  • Blijven de MassPost Centra open? Alle (Hyper)MassPost centers zijn op dit moment tijdens hun gebruikelijke openingstijden geopend. Klik op https://www.bpost2.be/locations/business/nl/both.php om de adressen van de (Hyper)MassPost centers te consulteren.
  • Haalt bpost mijn post nog op met een Collect-dienst? De service blijft zoveel mogelijk gewaarborgd. Het is niet uitgesloten dat het tijdstip van afhaling afwijkt van het contractuele tijdstip.

    Om de naleving van de door de overheid vastgestelde maatregelen bij het ophalen van de post te vergemakkelijken, vragen wij u:
    • uw post op een zichtbare en gemakkelijk toegankelijke manier te deponeren zonder dat de postbode zich hoeft aan te melden, te bellen of naar een ander adres te gaan,
    • om uw zendingen zo dicht mogelijk bij uw voordeur te plaatsen,
    • om, voor zover mogelijk, uw barcode aan te brengen op uw hoofdingang, zodat deze gescand kan worden door onze postbode. Het wordt aanvaard dat, als de barcode niet toegankelijk is, het niet mogelijk is om bewijs te leveren dat de postbode is langsgekomen in deze periode van afzondering.
  • Hoe kan ik bpost informeren dat het niet nodig is om mijn post op te halen? Als u uw postbode wilt informeren dat hij uw post niet hoeft op te halen, vul dan het formulier ‘Temporary Stop Holidays’ (TSH) in op http://bpost2.be/collect_send_stamp/nl.
    • Het is mogelijk om de startdatum aan te passen (standaard 4 werkdagen), maar u kunt er één naar keuze invoeren (bv. vanaf vandaag).
    • Indien nodig, kunt u nieuwe verzoeken via hetzelfde kanaal aanvragen.
  • Is de First Service nog steeds operationeel? De First Service is tot nader order operationeel. Wij vragen u om, voor zover dit mogelijk is en als eerste en meest effectieve maatregel, uw mailbox dagelijks te legen.
  • Hoe wordt mijn inkomende First Service-post beheerd als mijn bedrijf gesloten is? Indien uw bedrijf zijn post meestal voor 9 uur 's morgens ontvangt ('First Service'), vragen we u om uw postbus dagelijks te legen, zodat de postbode uw post gemakkelijk kan uitreiken.

    Indien uw bedrijf in de komende dagen zal sluiten of als u vreest voor een postbus die snel gevuld zal zijn, nodigen wij u uit om u in te schrijven op de dienst:
    • Tijdelijke conservering: wij bewaren uw post terwijl uw bedrijf gesloten is op het postkantoor van uw keuze - Wij bezorgen al uw post in één pakket bij uw terugkeer. U kiest zelf de duur van deze dienst: tussen 1 en 6 weken. Inschrijven voor deze dienst kan via deze link: https://dmm.bpost.be/nl/b2b/storage/home
    • Doorzenddienst: We brengen uw post tijdelijk over van uw huidige adres naar uw nieuwe adres. U kiest zelf de duur van deze dienst: tussen 2 weken en 3 maanden. Inschrijven voor deze dienst kan via deze link: https://dmm.bpost.be/nl/b2b/mails/home


    Hier vindt u de prijzen voor deze diensten: https://www.bpost.be/site/nl/professionele-oplossingen/tarieven-opzoeken-professionele

    Na het aanmaken van uw contract, als het online is aangevraagd, wordt u om veiligheidsredenen gevraagd het contract te valideren met een unieke code die naar het oude of het nieuwe/tijdelijke adres wordt gestuurd (deze keuze werd u gevraagd bij het aanmaken van het online contract).

    Zonder deze activeringscode kunt u uw contract niet betalen en kunt u het contract dus niet afronden. Binnen de huidige situatie heeft u de mogelijkheid om onze klantenservice rechtstreeks te bellen om deze activeringscode te claimen en te voorkomen dat u enkele dagen voor de activering van uw contract verliest.
  • Hoe zal Covid-19 het niveau van de dienstverlening beïnvloeden? Tijdens deze coronacrisis doen we er alles aan om onze logistieke diensten verder te zetten en zo bij te dragen aan het functioneren van de maatschappij. We streven er ook naar om de beste werkomstandigheden te creëren om de gezondheid en veiligheid van al onze medewerkers te beschermen. Er zijn wel wijzigingen voor de levering van pensioenen, aangetekende zendingen en pakjes:
    • De postbode blijft op een afstand van minstens 1 meter van de klant.
    • Het doel is om fysiek contact zoveel mogelijk te vermijden.
    • Als er een handtekening voor ontvangst nodig is, zal de postbode tekenen in plaats van de klant. Dit zal wel steeds in aanwezigheid van de klant gebeuren.
  • Heeft bpost, gezien de mogelijke toename van het aantal pakjes, voldoende capaciteit om de post te verwerken en af te leveren? We blijven ons inzetten om onze opdrachten voor de universele postdienst zo goed mogelijk uit te voeren, met de steun en het engagement van onze duizenden medewerkers op straat, in de sorteercentra, de postkantoren en elders. Net als alle postoperatoren ter wereld voelt bpost de gevolgen van deze uitzonderlijke situatie voor zijn activiteiten. Elke dag passen we onze maatregelen aan om aan de verwachtingen van onze klanten te voldoen en tegelijk de gezondheid en de veiligheid van onze medewerkers te beschermen.
  • Zal er nog post buiten Europa bezorgd worden? De annulering van meerdere vluchten door luchtvaartmaatschappijen heeft ertoe geleid dat meerdere postbedrijven de voorbije dagen een opschorting of vertraging van de verzending en bezorging van pakjes en post naar niet-Europese landen aangekondigd hebben. Ook bpost ziet zich genoodzaakt om vanaf woensdag 18 maart over te gaan tot de opschorting van het verzenden van post en pakjes naar bestemmingen buiten Europa. Binnen Europa kan er eveneens een impact zijn. bpost houdt de evoluties nauwlettend in het oog, terwijl we op zoek blijven gaan naar alternatieven. Aan burgers en bedrijven wordt gevraagd om geen post of pakjes naar bestemmingen buiten Europa te verzenden.

Recente wijzigingen

Update van 26-03-2020 14:50

  • Alle (Hyper)MassPost centers zijn op dit moment geopend ;
  • Onze postkantoren zijn van maandag t.e.m vrijdag tot 17uur open maar sluiten tijdens de middag (van 12u30 tot 13u30) en ook op zaterdag ;
  • Indien uw bedrijf tijdelijk gesloten is kan u de tijdelijke bewaring van uw post ( https://dmm.bpost.be/nl/b2b/storage/home) aanvragen of gebruik maken van onze doorzenddienst (https://dmm.bpost.be/nl/b2b/mails/home)

Een kijkje achter de schermen