Last updated: 03-08-2020 - 16:30
Wat is er de laatste dagen veranderd?

Corona in België: impact op onze dienstverlening

Tijdens deze coronacrisis doen we er alles aan om onze logistieke diensten verder te zetten en zo bij te dragen aan het functioneren van de maatschappij. We streven er ook naar om de beste werkomstandigheden te creëren om de gezondheid en veiligheid van al onze medewerkers te beschermen.

Op deze pagina vindt u de laatste informatie over de impact van Covid-19 op onze dienstverlening. We houden u hier op de hoogte over eventuele verdere aanpassingen.

Samengevat: zo ziet onze dienstverlening er op dit moment uit

België

Europa en Internationaal

In veel landen wordt met vertraging bezorgd, maar zijn alle diensten beschikbaar. Enerzijds is het aantal vluchten en de capaciteit ervan nog zeer beperkt, anderzijds zijn we voor de leveringen afhankelijk van de situatie ter plaatse. Voor leveringen in deze landen kunnen we momenteel dus geen leveringstermijn garanderen. Uiteraard doen we er wel alles aan om uw pakjes zo snel mogelijk te leveren.

Landen waarvoor pakjes en post worden geleverd:

  • Europa: alle landen inclusief Rusland en Turkije, behalve Moldavië, Faeröer en Montenegro.
  • Amerika: Brazilië, Canada, USA
  • Azië: China, Hongkong, Taiwan, Japan, Singapore, Zuid-Korea, Indonesië, India, Thailand, Maleisië, Cambodja, Vietnam, Filippijnen en Sri Lanka.
  • Oceanië: Australië en Nieuw-Zeeland
  • Midden-Oosten: Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Bahrein, Jordanië, Libanon en Oman.
  • Afrika: Egypte, Marokko en Zuid-Afrika.

    Het is nog niet mogelijk om post en pakjes te verzenden naar andere landen. bpost houdt de evoluties nauwlettend in het oog en informeert u zodra er wijzigingen zijn.

    Expresszendingen voor pakjes vormen een uitzondering: die kunnen nog steeds naar alle landen buiten Europa verzonden worden, omdat we voor deze zendingen met specifieke partners samenwerken. Lees meer details per land in de FAQs (vraag "Hoe zit het met nationale en internationale pakketbezorging?").

    Waarover hebt u een vraag?

    Pakjes ontvangen

    • Zijn de PostKantoren, PostPunten en PakjesPunten (vroeger kariboo! spots genoemed) open? Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30. Sommige Postkantoren zijn ook op zaterdag gesloten. Voor meer informatie: https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt. De PostPunten en PakjesPunten volgen de openingsuren van de handelszaken waarin ze gevestigd zijn. Ook onze pakjesautomaten blijven grotendeels operationeel. We volgen de status van onze afhaalpunten nauwlettend op. Als uw pakje geleverd moet worden in een punt dat gesloten blijkt, zullen we er alles aan doen om het te leveren in een afhaalpunt dat open is. We informeren u daarover via e-mail en/of op onze Track & Trace-website en in de My bpost-app. Om te zien welke afhaalpunten open zijn, surf naar https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt.
    • Ik verwacht een pakje dat in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt (vroeger kariboo! spot genoemed) geleverd wordt. Kan ik het alsnog ophalen? Ja. U kunt uw pakje nog steeds ophalen in PostKantoren, PostPunten en PakjesPunten. Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30. Sommige Postkantoren zijn ook op zaterdag gesloten. Voor meer informatie: https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt. De openingsuren van de PostPunten en PakjesPunten zijn afhankelijk van de winkels waar ze zich bevinden, maar de krantenwinkels blijven open. We volgen de status van onze afhaalpunten nauwlettend op. Als uw pakje geleverd moet worden in een punt dat gesloten blijkt, zullen we er alles aan doen om het te leveren in een afhaalpunt dat open is. Om te zien welke afhaalpunten wanneer open zijn, surf naar https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt. Onze pakjesautomaten blijven operationeel.
    • Worden er nog kranten, tijdschriften, pensioenen, aangetekende zendingen, brieven en pakjes bezorgd? Ja. We doen er alles aan om post (kranten, tijdschriften, pensioenen, aangetekende zendingen, brieven, enz.) en pakjes zo normaal mogelijk te bezorgen maar hou rekening met mogelijke vertragingen. Er zijn wel wijzigingen voor de levering van pensioenen, aangetekende zendingen en pakjes:
      • De postbode blijft op een afstand van minstens 1,5 meter van de klant.
      • De postbode soms niet zal aanbellen als het pakje bussable is of hij een veilige plaats zien. Het doel is om fysiek contact zoveel mogelijk te vermijden.
      • Als er een handtekening voor ontvangst nodig is, zal de postbode tekenen in plaats van de klant. Dit zal wel steeds in aanwezigheid van de klant gebeuren, en, voor aangetekende post, na verificatie van zijn identiteit. Het Koninklijk Besluit bijzondere bevoegdheden 32 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 22/06/2020 geeft juridische waarde aan de levering van aangetekende brieven zonder handtekening, en dit sinds 13/03/2020.
    • Mijn pakje wordt geleverd in een afhaalpunt dat nu gesloten is. Wat gebeurt er met mijn pakje? We zullen uw pakje leveren in een afhaalpunt dat wel open is. We informeren u daarover via e-mail en/of op onze Track & Trace-website en in de My bpost-app.
    • Zullen mijn leveringsvoorkeuren worden toegepast? Ja, we blijven zoveel mogelijk leveren volgens uw voorkeur: op een veilige plaats, bij een buur, in een afhaalpunt (PostKantoren, PostPunten en PakjesPunten) of in een pakjesautomaat. Koos u als voorkeur een levering in een afhaalpunt dat gesloten blijkt, of dat geen pakjes meer kan behandelen, dan leveren we het pakje bij u thuis.
    • Wanneer wordt mijn pakje bezorgd? Momenteel behandelen we miljoenen pakjes per week. Gezien de huidige omstandigheden van hoog volume, de aanvullende COVID19 veiligheidsmaatregelen en het afgenomen beschikbare personeel kunnen we helaas geen inschattingen maken op de leverdatum. In de Mijn My bpost-app of op onze Track & Trace wordt de meest recente beschikbare status gegeven. Onze klantenservice kan geen aanvullende informatie geven omdat ze dezelfde systemen gebruiken. Wij danken u voor uw geduld en begrip.
    • Waarom heeft de postbode niet aangebeld? Gezien de huidige veiligheidsmaatregelen die van kracht zijn kan het zijn dat de postbode het pakje meteen levert in je brievenbus of op een veilige plaats. Indien de postbode je pakje op een veilige plaats geleverd heeft, zal hij/zij steeds een briefje in je brievenbus achterlaten waar het pakje geleverd is.
    • Waarom is mijn onlangs bestelde pakje al bezorgd en mijn eerdere bestelling nog niet? Is het verloren? Door de hoge pakjesvolumes en de geldende veiligheidsmaatregelen is er vertraging in de distributie van pakjes. Daarom is het mogelijk dat een recent besteld pakje sneller aankomt dan een minder recent besteld pakket. Dus maakt u geen zorgen als uw pakje nog niet is aangekomen, het is niet verloren. Weet dat we er alles aan doen om uw pakjes zo snel mogelijk te bezorgen, terwijl we ervoor zorgen dat onze mensen veilig blijven. Wij danken u voor uw geduld en begrip.
    • Welke voorzorgsmaatregelen zijn er genomen voor de medewerkers van bpost? Naast de maatregelen die al enkele weken van kracht zijn, hebben we verschillende aanvullende maatregelen genomen om de verspreiding van het virus in te dijken. Deze omvatten:
      • De basishygiëneprocedures herhalen: regelmatig en zorgvuldig de handen wassen, niezen en hoesten in een wegwerpzakdoekje of in de elleboog, nauwe contacten vermijden en een huisarts bellen als er zich meerdere symptomen ontwikkelen.
      • Telewerken
      • De gemeenschappelijke ruimtes van alle bpost-werkplaatsen herinrichten om een minimumafstand van 1,5 meter tussen de personen te verzekeren (cafetaria's, vergaderzalen, werkposten, enz.).
    • Is het nog steeds veilig om mijn pakketten of brieven te ontvangen van de postbode? bpost neemt verschillende voorzorgsmaatregelen om de veiligheid van elke medewerker en klant te garanderen:
      • In de Postkantoren en de sorteercentra van bpost gelden de regels van ‘sociale distancing’ (1,5 meter). Er zijn handgels beschikbaar en het gedeelde materiaal wordt steeds gereinigd na gebruik.
      • Bij de aflevering van een pakket zal de postbode aanbellen, het pakket aan de deur plaatsen en een stap achteruit zetten zodat de regels omtrent ‘social distancing’ gerespecteerd worden (1,5 meter).
      • De postbode soms niet zal aanbellen als het pakje bussable is of hij een veilige plaats zien. Het doel is om fysiek contact zoveel mogelijk te vermijden.
      • Als er een handtekening voor ontvangst nodig is, zal de postbode tekenen in plaats van de klant. Dit zal wel steeds in aanwezigheid van de klant gebeuren, en, voor aangetekende post, na verificatie van zijn identiteit. Het Koninklijk Besluit bijzondere bevoegdheden 32 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 22/06/2020 geeft juridische waarde aan de levering van aangetekende brieven zonder handtekening, en dit sinds 13/03/2020.
      • De brieven worden geleverd in de brievenbus.

    Pakjes verzenden

    • Hoe zit het met nationale en internationale pakketbezorging? Belgïe: We doen alles wat mogelijk is om pakjes zo normaal mogelijk te bezorgen maar hou rekening met mogelijke vertragingen.

      Europa & Internationaal:

      In veel landen wordt met vertraging bezorgd, maar zijn alle diensten beschikbaar. Enerzijds is het aantal vluchten en de capaciteit ervan nog zeer beperkt, anderzijds zijn we voor de leveringen afhankelijk van de situatie ter plaatse. Voor leveringen in deze landen kunnen we momenteel dus geen leveringstermijn garanderen. Uiteraard doen we er wel alles aan om uw pakjes zo snel mogelijk te leveren.

      Landen waarvoor pakjes en post worden geleverd:

      • Europa: alle landen inclusief Rusland en Turkije, behalve Moldavië, Faeröer en Montenegro.
      • Amerika: Brazilië, Canada, USA
      • Azië: China, Hongkong, Taiwan, Japan, Singapore, Zuid-Korea, Indonesië, India, Thailand, Maleisië, Cambodja, Vietnam, Filippijnen en Sri Lanka.
      • Oceanië: Australië en Nieuw-Zeeland
      • Midden-Oosten: Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Bahrein, Jordanië, Libanon en Oman.
      • Afrika: Egypte, Marokko en Zuid-Afrika.

      Het is nog niet mogelijk om post en pakjes te verzenden naar andere landen buiten Europa. bpost houdt de evoluties nauwlettend in het oog en informeert u zodra er wijzigingen zijn..

      Expresszendingen voor pakjes vormen een uitzondering: die kunnen nog steeds naar alle landen buiten Europa verzonden worden, omdat we voor deze zendingen met specifieke partners samenwerken. Lokale beperkingen kunnen wel leiden tot langere levertijden. Doordat onze partners een andere manier van verzenden gebruiken (zoals afzonderlijke vliegtuigen bijvoorbeeld) hebben dit soort zendingen een iets hogere prijs.

      Om een efficiënt proces voor het verzenden van deze expresproducten te garanderen, is het essentieel dat u een gedetailleerde beschrijving van het product heeft. De verzending kan handmatige inspectie vereisen wanneer de beschrijving onvolledig of vaag is, wat resulteert in vertragingen of zelfs soms blokkering van de verzending. Daarom wordt u verzocht een zo nauwkeurig mogelijke beschrijving toe te voegen (bijvoorbeeld: schrijf niet alleen "speelgoed" maar "3 op afstand bestuurbare auto's van polycarbonaat" of schrijf niet simpelweg "textiel" maar schrijf "vier t -shirts voor vrouwen in katoen").

      Enkele beperkingen

      Italië: Nieuwe beperkingen voor pakjes met bestemming Italië: alleen pakjes met een gewicht van minder dan 25 kg, lengte 120 cm en 150 cm voor de drie dimensies (LxBxH) gecombineerd worden geaccepteerd. Pakjes die deze gewichts- en /of afmetings limieten overschrijden, worden tot nader order niet geaccepteerd. Als de geadresseerde niet kan worden gecontacteerd, of in het geval van pakketten (bpack world & bpack world light) die zijn gericht aan bedrijven, culturele instellingen, commerciële activiteiten en andere entiteiten die tijdelijk zijn gesloten in overeenstemming met het ministerieel besluit van 25 maart 2020, kunnen pakketten na de eerste aflevering poging naar de zender worden teruggestuurd. De lijst met de meest getroffen gemeenten: https://www.poste.it/emergenza-covid19.html

    • Ik wil een pakje verzenden of retourneren. Kan dat nog steeds? Ja. Van maandag tot en met vrijdag zijn alle postkantoren open. U kunt uw verzendetiket aanmaken op https://parcel.bpost.be en uw pakje afgeven in een Postkantoor, PostPunt, PakjesPunt of Pakjesautomaat. Om te zien welke afhaalpunten wanneer open zijn, surf naar https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt.
    • Blijven de (Hyper)MassPost centers open? Alle (Hyper)MassPost centers zijn op dit moment tijdens hun gebruikelijke openingstijden geopend. Klik op https://www.bpost2.be/locations/business/nl/both.php om de adressen van de (Hyper)MassPost centers te consulteren.
    • Haalt bpost mijn pakjes nog op met een Collect-dienst? De service blijft zoveel mogelijk gewaarborgd. Het is niet uitgesloten dat het tijdstip van afhaling afwijkt van het contractuele tijdstip.
      Om de naleving van de door de overheid vastgestelde maatregelen bij het ophalen van de post en pakjes te vergemakkelijken, vragen wij u:
      • uw post op een zichtbare en gemakkelijk toegankelijke manier te deponeren zonder dat de postbode zich hoeft aan te melden, te bellen of naar een ander adres te gaan,
      • om uw zendingen zo dicht mogelijk bij uw voordeur te plaatsen,
      • om, voor zover mogelijk, uw barcode aan te brengen op uw hoofdingang, zodat deze gescand kan worden door onze postbode. Als het niet lukt om uw barcode te verplaatsen, is het mogelijk deze eenvoudig te reproduceren met behulp van een gratis barcode generator software die beschikbaar is op het internet. Het wordt aanvaard dat, als de barcode niet toegankelijk is, het niet mogelijk is om bewijs te leveren dat de postbode is langsgekomen in deze periode van afzondering.
    • Zijn de PostKantoren, PostPunten en PakjesPunten (vroeger kariboo! spots genoemed) open? Kan ik nog steeds pakjes versturen naar een afhaalpunt? Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30. Sommige Postkantoren zijn ook op zaterdag gesloten. Voor meer informatie: https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt. De PostPunten en PakjesPunten volgen de openingsuren van de handelszaken waarin ze gevestigd zijn. Ook onze pakjesautomaten blijven operationeel. We volgen de status van onze afhaalpunten nauwlettend op. Als uw pakje geleverd moet worden in een punt dat gesloten blijkt, zullen we er alles aan doen om het te leveren in een afhaalpunt dat open is. We informeren de ontvanger daarover via e-mail en/of op onze Track & Trace-website en in de My bpost-app. Om te zien welke afhaalpunten open zijn, surf naar https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt.
    • Worden de leveringsvoorkeuren uitgevoerd? Ja, we blijven zoveel mogelijk leveren volgens de voorkeur van de klanten: op een veilige plaats, bij een buur, in een afhaalpunt en rechtstreeks in een afhaalpunt. Koos de klant als voorkeur een levering in een afhaalpunt dat gesloten blijkt, of dat geen pakjes meer kan behandelen, dan leveren we het pakje bij hem thuis.
    • Doen jullie nog Cash-on-Delivery (ook gekend als levering tegen betaling of betaling bij levering)? Kan ik een nieuwe aanbieding aanvragen? Ja. Pakjes waarbij de geadresseerde op het ogenblik van de levering cash en met gepast geld betaalt voor de inhoud van de zending worden nog steeds geleverd. In sommige gevallen kunnen we deze dienst niet aanbieden aan huis. Dan laten we de ontvanger weten dat ze het pakje kunnen afhalen in een Postkantoor. Het tijdelijk is niet mogelijk hiervoor een nieuwe aanbieding aan huis aan te vragen voor dergelijke pakjes.
    • Waarom moet ik mijn pakje Cash-on-Delivery (ook gekend als levering tegen betaling of betaling bij levering ) ophalen in een Postkantoor of Postpunt ipv dat het thuis wordt geleverd? Pakjes met Cash-on-Delivery worden tijdelijk, omwille van veiligheidsoverwegingen voor onze postman/ postvrouw, soms direct in een Postkantoor of Postpunt geleverd.
    • Kunnen we nog een handtekening vragen bij afgifte? Ja. De postbode zal in overleg met en in het bijzijn van de ontvanger tekenen voor ontvangst. Hiermee wordt het contact en de kans op verspreiding van het virus geminimaliseerd.
    • Wat gebeurt er met het pakje als de klant niet thuis is (avisage)? Als een klant niet thuis is op het moment van de levering, zal de postbode het pakje op een veilige plaats of bij een buur proberen te leveren. Als dat niet mogelijk is, zal het pakje beschikbaar zijn in een nabij gelegen en beschikbaar afhaalpunt. Als de klant leveringsvoorkeuren heeft, blijven we zoveel mogelijk leveren volgens die voorkeuren: op een veilige plaats, bij een buur, in een afhaalpunt en rechtstreeks in een afhaalpunt. Dit geldt zowel voor leveringen op werkdagen als op zaterdag.
    • Blijven de (Hyper) Masspost Centers open? Alle (Hyper)MassPost centers zijn op dit moment tijdens hun gebruikelijke openingstijden geopend. Klik op https://www.bpost2.be/locations/business/nl/both.php om de adressen van de (Hyper)MassPost centers te consulteren.
    • Hoe zal Covid-19 het niveau van de dienstverlening beïnvloeden? We doen er alles aan om onze logistieke diensten verder te zetten en zo bij te dragen aan het functioneren van de maatschappij. Hoewel het virus zich niet via pakjes verspreidt, zal de postbode toch extra alert zijn voor alle hygiënische maatregelen. Voorlopig tekent hij voor zendingen waarvoor een handtekening nodig is. Hij doet dit in overleg met en in het bijzijn van de ontvanger. Ook houden we een gepaste afstand (1,5 meter) en vermijden we fysiek contact.

    Post ontvangen

    • Zijn de PostKantoren, PostPunten en PakjesPunten (vroeger kariboo! spots genoemed) open? Ja. Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30. Sommige Postkantoren zijn ook op zaterdag gesloten. Voor meer informatie: https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt. De PostPunten en PakjesPunten volgen de openingsuren van de handelszaken waarin ze gevestigd zijn. Om de openingsuren te zien, surf naar https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt.
    • Kan ik mijn post achterlaten op een postkantoor? Om de risico's in onze postkantoren te beperken, moedigen we iedereen aan om zijn bezoek aan de postkantoren te beperken tot dringende redenen en gebruik te maken van de beschikbare alternatieven in functie van zijn behoeften: rode brievenbussen voor vooraf betaalde post, pakjesautomaten, geldautomaten voor geldopnames en -stortingen.
    • Worden er nog kranten, tijdschriften, pensioenen, brieven en aangetekende zendingen bezorgd? Ja. We doen er alles aan om kranten, tijdschriften, pensioenen, brieven en aangetekende zendingen zo normaal mogelijk te bezorgen maar hou rekening met mogelijke vertragingen. Er zijn wel wijzigingen voor de levering van pensioenen en aangetekende zendingen:
      • De postbode blijft op een afstand van minstens 1,5 meter van de klant.
      • De postbode soms niet zal aanbellen als het pakje bussable is of hij een veilige plaats zien. Het doel is om fysiek contact zoveel mogelijk te vermijden.
      • Als er een handtekening voor ontvangst nodig is, zal de postbode tekenen in plaats van de klant. Dit zal wel steeds in aanwezigheid van de klant gebeuren, en, voor aangetekende post, na verificatie van zijn identiteit. Het Koninklijk Besluit bijzondere bevoegdheden 32 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 22/06/2020 geeft juridische waarde aan de levering van aangetekende brieven zonder handtekening, en dit sinds 13/03/2020.
    • Mijn bedrijf moet tijdelijk sluiten, hoe kan ik mijn post ontvangen? U kunt een aanvraag indienen om uw post te laten transfereren naar een ander adres of tijdelijk in het postkantoor te laten bewaren. U kan uw aanvraag onmiddellijk online in orde brengen

      • Tijdelijke conservering: wij bewaren uw post terwijl uw bedrijf gesloten is op het postkantoor van uw keuze - Wij bezorgen al uw post in één pakket bij uw terugkeer. U kiest zelf de duur van deze dienst: tussen 1 en 6 weken. Inschrijven voor deze dienst kan via deze link: https://dmm.bpost.be/nl/b2b/storage/home

      • Doorzenddienst: We brengen uw post tijdelijk over van uw huidige adres naar uw nieuwe adres. U kiest zelf de duur van deze dienst: tussen 2 weken en 3 maanden. Inschrijven voor deze dienst kan via deze link: https://dmm.bpost.be/nl/b2b/mails/home

      Hier vindt u de prijzen voor deze diensten: https://www.bpost.be/site/nl/professionele-oplossingen/tarieven-opzoeken-professionele

      Na het aanmaken van uw contract, als het online is aangevraagd, wordt u om veiligheidsredenen gevraagd het contract te valideren met een unieke code die naar het oude of het nieuwe/tijdelijke adres wordt gestuurd (deze keuze werd u gevraagd bij het aanmaken van het online contract).

      Zonder deze activeringscode kunt u uw contract niet betalen en kunt u het contract dus niet afronden. Binnen de huidige situatie heeft u de mogelijkheid om onze klantenservice rechtstreeks te bellen om deze activeringscode te claimen en te voorkomen dat u enkele dagen voor de activering van uw contract verliest.
    • Welke voorzorgsmaatregelen zijn er genomen voor de medewerkers van bpost? Naast de maatregelen die al enkele weken van kracht zijn, hebben we verschillende aanvullende maatregelen genomen om de verspreiding van het virus in te dijken. Deze omvatten:
      • De basishygiëneprocedures herhalen: regelmatig en zorgvuldig de handen wassen, niezen en hoesten in een wegwerpzakdoekje of in de elleboog, nauwe contacten vermijden en een huisarts bellen als er zich meerdere symptomen ontwikkelen.
      • Telewerken
      • De gemeenschappelijke ruimtes van alle bpost-werkplaatsen herinrichten om een minimumafstand van 1,5 meter tussen de personen te verzekeren (cafetaria's, vergaderzalen, werkposten, enz.).

    Post verzenden

    • Worden kranten, tijdschriften, pensioenen, brieven en aangetekende zendingen nog bezorgd? Ja. We doen er alles aan om kranten, tijdschriften, pensioenen, brieven en aangetekende zendingen zo normaal mogelijk te bezorgen maar hou rekening met mogelijke vertragingen.
    • Hoe zit het met nationale en internationale postbezorging? België: We doen er alles aan om post (kranten, tijdschriften, pensioenen, aangetekende zendingen, brieven, enz.) zo normaal mogelijk te bezorgen.

      Europa & Internationaal:

      In veel landen wordt met vertraging bezorgd, maar zijn alle diensten beschikbaar. Enerzijds is het aantal vluchten en de capaciteit ervan nog zeer beperkt, anderzijds zijn we voor de leveringen afhankelijk van de situatie ter plaatse. Voor leveringen in deze landen kunnen we momenteel dus geen leveringstermijn garanderen. Uiteraard doen we er wel alles aan om uw pakjes zo snel mogelijk te leveren.

      Landen waarvoor pakjes en post worden geleverd:

      • Europa: alle landen inclusief Rusland en Turkije, behalve Moldavië, Faeröer en Montenegro.
      • Amerika: Brazilië, Canada, USA
      • Azië: China, Hongkong, Taiwan, Japan, Singapore, Zuid-Korea, Indonesië, India, Thailand, Maleisië, Cambodja, Vietnam, Filippijnen en Sri Lanka.
      • Oceanië: Australië en Nieuw-Zeeland
      • Midden-Oosten: Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Bahrein, Jordanië, Libanon en Oman.
      • Afrika: Egypte, Marokko en Zuid-Afrika.

      Het is nog niet mogelijk om post en pakjes te verzenden naar andere landen buiten Europa. bpost houdt de evoluties nauwlettend in het oog en informeert u zodra er wijzigingen zijn..

    • Zijn de PostKantoren, PostPunten en PakjesPunten (vroeger kariboo! spots genoemed) open? Ja. Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30. Sommige Postkantoren zijn ook op zaterdag gesloten. Voor meer informatie: https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt. De PostPunten en PakjesPunten volgen de openingsuren van de handelszaken waarin ze gevestigd zijn. Om de openingsuren te zien, surf naar https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt.
    • Blijven de MassPost Centra open? Alle (Hyper)MassPost centers zijn op dit moment tijdens hun gebruikelijke openingstijden geopend. Klik op https://www.bpost2.be/locations/business/nl/both.php om de adressen van de (Hyper)MassPost centers te consulteren.
    • Haalt bpost mijn post nog op met een Collect-dienst? De service blijft zoveel mogelijk gewaarborgd. Het is niet uitgesloten dat het tijdstip van afhaling afwijkt van het contractuele tijdstip.

      Om de naleving van de door de overheid vastgestelde maatregelen bij het ophalen van de post te vergemakkelijken, vragen wij u:
      • uw post op een zichtbare en gemakkelijk toegankelijke manier te deponeren zonder dat de postbode zich hoeft aan te melden, te bellen of naar een ander adres te gaan,
      • om uw zendingen zo dicht mogelijk bij uw voordeur te plaatsen,
      • om, voor zover mogelijk, uw barcode aan te brengen op uw hoofdingang, zodat deze gescand kan worden door onze postbode. Het wordt aanvaard dat, als de barcode niet toegankelijk is, het niet mogelijk is om bewijs te leveren dat de postbode is langsgekomen in deze periode van afzondering.
    • Hoe kan ik bpost informeren dat het niet nodig is om mijn post op te halen? Als u uw postbode wilt informeren dat hij uw post niet hoeft op te halen, vul dan het formulier ‘Temporary Stop Holidays’ (TSH) in op http://bpost2.be/collect_send_stamp/nl.
      • Gelieve uw aanvraag standaard 4 werkdagen voor het begin van de periode in.
      • Om je verzoek te verlengen, moet je hetzelfde formulier opnieuw invullen. Je kan verschillende verzoeken indienen voor een totale en jaarlijkse telling van maximaal 8 weken opschorting of afhaling van je post.
    • Is de First Service nog steeds operationeel? De First Service is tot nader order operationeel. Wij vragen u om, voor zover dit mogelijk is en als eerste en meest effectieve maatregel, uw mailbox dagelijks te legen.
    • Hoe wordt mijn inkomende First Service-post beheerd als mijn bedrijf gesloten is? Indien uw bedrijf zijn post meestal voor 9 uur 's morgens ontvangt ('First Service'), vragen we u om uw postbus dagelijks te legen, zodat de postbode uw post gemakkelijk kan uitreiken.

      Indien uw bedrijf in de komende dagen zal sluiten of als u vreest voor een postbus die snel gevuld zal zijn, nodigen wij u uit om u in te schrijven op de dienst:

      • Tijdelijke conservering: wij bewaren uw post terwijl uw bedrijf gesloten is op het postkantoor van uw keuze - Wij bezorgen al uw post in één pakket bij uw terugkeer. U kiest zelf de duur van deze dienst: tussen 1 en 6 weken. Inschrijven voor deze dienst kan via deze link: https://dmm.bpost.be/nl/b2b/storage/home

      • Doorzenddienst: We brengen uw post tijdelijk over van uw huidige adres naar uw nieuwe adres. U kiest zelf de duur van deze dienst: tussen 2 weken en 3 maanden. Inschrijven voor deze dienst kan via deze link: https://dmm.bpost.be/nl/b2b/mails/home

      Hier vindt u de prijzen voor deze diensten: https://www.bpost.be/site/nl/professionele-oplossingen/tarieven-opzoeken-professionele

      Na het aanmaken van uw contract, als het online is aangevraagd, wordt u om veiligheidsredenen gevraagd het contract te valideren met een unieke code die naar het oude of het nieuwe/tijdelijke adres wordt gestuurd (deze keuze werd u gevraagd bij het aanmaken van het online contract).

      Zonder deze activeringscode kunt u uw contract niet betalen en kunt u het contract dus niet afronden. Binnen de huidige situatie heeft u de mogelijkheid om onze klantenservice rechtstreeks te bellen om deze activeringscode te claimen en te voorkomen dat u enkele dagen voor de activering van uw contract verliest.
    • Hoe zal Covid-19 het niveau van de dienstverlening beïnvloeden? Tijdens deze coronacrisis doen we er alles aan om onze logistieke diensten verder te zetten en zo bij te dragen aan het functioneren van de maatschappij. We streven er ook naar om de beste werkomstandigheden te creëren om de gezondheid en veiligheid van al onze medewerkers te beschermen. Er zijn wel wijzigingen voor de levering van pensioenen, aangetekende zendingen en pakjes:
      • De postbode blijft op een afstand van minstens 1,5 meter van de klant.
      • De postbode soms niet zal aanbellen als het pakje bussable is of hij een veilige plaats zien. Het doel is om fysiek contact zoveel mogelijk te vermijden.
      • Als er een handtekening voor ontvangst nodig is, zal de postbode tekenen in plaats van de klant. Dit zal wel steeds in aanwezigheid van de klant gebeuren.
    • Heeft bpost, gezien de mogelijke toename van het aantal pakjes, voldoende capaciteit om de post te verwerken en af te leveren? We blijven ons inzetten om onze opdrachten voor de universele postdienst zo goed mogelijk uit te voeren, met de steun en het engagement van onze duizenden medewerkers op straat, in de sorteercentra, de postkantoren en elders. Net als alle postoperatoren ter wereld voelt bpost de gevolgen van deze uitzonderlijke situatie voor zijn activiteiten. Elke dag passen we onze maatregelen aan om aan de verwachtingen van onze klanten te voldoen en tegelijk de gezondheid en de veiligheid van onze medewerkers te beschermen.

    Recente wijzigingen

    Update van 14-07-2020 10:30

    • Vanaf 15 juli verzendt bpost weer post en pakjes naar de 26 volgende bestemmingen: Indonesië, India, Thailand, Maleisië, Cambodja, Viëtnam, Filippijnen, Sri Lanka, Australië, Nieuw-Zeeland, Turkije, Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Bahrein, Jordanië, Egypte, Libanon, Oman, Marokko, Zuid-Afrika, Albanië, Bosnië, Georgië, Macedonië, Kosovo en Wit-Rusland.

      De volledige lijst is terug te vinden op deze pagina.

    Update van 27-05-2020 10:00

    • Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30. De meeste Postkantoren zijn nu open op dinsdag en donderdag tot 18uur, en op zaterdag tot 13uur. Voor meer informatie over de postkantooruren in jouw regio, zie: https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt.

    Update van 20-05-2020 09:30

    • Na de Verenigde Staten, China, Rusland, Brazilië en Canada, kunnen we vanaf woensdag 20 mei ook weer pakjes leveren in enkele belangrijke Aziatische landen. Pakjes verzenden is opnieuw mogelijk naar Hongkong, Taiwan, Japan, Singapore en Zuid-Korea.

      Omdat het aantal vluchten nog beperkt is en we voor de leveringen afhankelijk zijn van de situatie ter plaatse, kunnen we voor alle bestemmingen buiten Europa op dit moment nog steeds geen leveringstermijn garanderen. Uiteraard stellen we alles in het werk om uw pakjes zo snel mogelijk te leveren. bpost houdt de evoluties nauwlettend in het oog en informeert u, zodra er wijzigingen zijn, via de coronavirus informatiepagina.

    Update van 08-05-2020 11:30

    • Vanaf dinsdag 12 mei 2020 is het opnieuw mogelijk post en pakjes te verzenden naar de Verenigde Staten, Brazilië, Canada, China en Rusland.

      Opgelet: u moet nog steeds rekening houden met vertragingen . Enerzijds is het aantal vluchten en de capaciteit ervan nog zeer beperkt, anderzijds zijn we voor de leveringen afhankelijk van de situatie ter plaatse. Voor leveringen in deze landen kunnen we momenteel dus geen leveringstermijn garanderen. Uiteraard doen we er wel alles aan om uw pakjes zo snel mogelijk te leveren.

      Het is nog niet mogelijk om post en pakjes te verzenden naar andere landen buiten Europa. bpost houdt de evoluties nauwlettend in het oog en informeert u zodra er wijzigingen zijn.
      Expresszendingen voor pakjes vormen een uitzondering: die kunnen nog steeds naar alle landen buiten Europa verzonden worden.

    Een kijkje achter de schermen