Last updated: 04-09-2020 - 08:00

Impact van corona op onze diensten

Tijdens deze coronacrisis doen we er alles aan om onze logistieke diensten verder te zetten en zo bij te dragen aan het functioneren van de maatschappij. We streven er ook naar om de beste werkomstandigheden te creëren om de gezondheid en veiligheid van al onze medewerkers te garanderen.

Wat is er de laatste dagen veranderd?

Samengevat: zo ziet onze dienstverlening er op dit moment uit

  • België
  • Europa en Internationaal

We doen er alles aan om post (kranten, tijdschriften, pensioenen, aangetekende zendingen, brieven, enz.) en pakjes zo normaal mogelijk te bezorgen. Volg de status van je pakje via onze Track & Trace

icon office

Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12.30 en 13.30 u. De meeste Postkantoren zijn nu open op dinsdag en donderdag tot 18 u, en op zaterdag tot 13 u. Meer info over de openingsuren in je buurt.

icon client services

Onze klantendienst voor pakjes is beschikbaar van maandag t.e.m. vrijdag van 8 u. tot 12.30 u. en van 13 u. tot 17 u.

Onze Klantendienst voor post is beschikbaar van van maandag t.e.m. vrijdag van 8 u. tot 17 u.

icon shop

Momenteel zijn alle Afhaalpunten open. De openingsuren zijn dezelfde als de winkels waarin ze zich bevinden. Als een PostPunt of PakjesPunt (vroeger Kariboo!-spot) toch gesloten is, of geen pakjes meer behandelt, leveren we het pakje in een Afhaalpunt dat wel open is. Ontdek welke PostPunten en PakjesPunten open zijn.

icon cubee

Alle Pakjesautomaten blijven operationeel. Slechts 2 Pakjesautomaten zijn niet beschikbaar door tijdelijke sluiting van de vestiging (Universiteit Gent boekentoren en Shopping Belle Ile in Luik).

Achter de schermen

Grégory, facteur à Tournai Quote

“Mensen helpen, dat is meer dan brieven en pakjes bezorgen. Grégory doet daarom soms zijn Superman pak aan als hij gaat werken. Zo bezorgt hij naast de brieven en pakjes ook een grote glimlach aan zijn klanten.”

Grégory,
postbode in Doornik

Recente wijzigingen

Update van 28-08-2020 08:00

Vanaf 28 augustus verzendt bpost weer post en pakjes naar de 30 volgende bestemmingen: Ghana, Afghanistan, Benin, Burundi, Kameroen, Congo-Brazzaville, Ivoorkust, Cuba, Dominicaanse Republiek, Ecuador, Gambia, Iran, Israël, Kazachstan, Liberia, Macau, Maldiven, Mexico, Myanmar, Pakistan, Paraguay, Peru, Rwanda, Servië, Sierra Leone, Togo, Tunesië, Uganda, Uruguay en Venezuela.

Update van 11-08-2020 16:30

Onze klantendienst staat voor je klaar:

Voor pakjes: van maandag t.e.m. vrijdag van 8 u. tot 12.30 u. en van 13 u. tot 17 u.
Voor post: van maandag t.e.m. vrijdag van 8 u. tot 17 u.

Update van 14-07-2020 10:30

Vanaf 15 juli verzendt bpost weer post en pakjes naar de 26 volgende bestemmingen: Indonesië, India, Thailand, Maleisië, Cambodja, Vietnam, Filippijnen, Sri Lanka, Australië, Nieuw-Zeeland, Turkije, Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Bahrein, Jordanië, Egypte, Libanon, Oman, Marokko, Zuid-Afrika, Albanië, Bosnië, Georgië, Macedonië, Kosovo en Wit-Rusland.

Update van 27-05-2020 10:00

Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17 u. open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30. De meeste Postkantoren zijn nu open op dinsdag en donderdag tot 18 u., en op zaterdag tot 13 u. Meer info over de openingsuren in je regio. .

Update van 20-05-2020 09:30

Na de Verenigde Staten, China, Rusland, Brazilië en Canada, kunnen we vanaf woensdag 20 mei ook weer pakjes leveren in enkele belangrijke Aziatische landen. Pakjes verzenden is opnieuw mogelijk naar Hongkong, Taiwan, Japan, Singapore en Zuid-Korea.

Voor alle niet-EU-landen kunnen we momenteel helaas geen leveringstermijn garanderen. Dit komt door het beperkte aantal vluchten en aangepaste diensten ter plaatse. Uiteraard doen we er alles aan om je pakjes zo snel mogelijk te leveren. 

Meer updates
Minder updates

Ik heb een vraag over:

  • Pakjes ontvangen
  • Pakjes verzenden
  • Post ontvangen
  • Post verzenden
Zijn de PostKantoren, PostPunten en PakjesPunten (vroeger kariboo! spots genoemd) open? Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30. Sommige Postkantoren zijn ook op zaterdag gesloten. Voor meer informatie: https://www.bpost.be/­site/nl/­zoek-bpost-uw-buurt. De PostPunten en PakjesPunten volgen de openingsuren van de handelszaken waarin ze gevestigd zijn. Ook onze pakjesautomaten blijven grotendeels operationeel. We volgen de status van onze afhaalpunten nauwlettend op. Als uw pakje geleverd moet worden in een punt dat gesloten blijkt, zullen we er alles aan doen om het te leveren in een afhaalpunt dat open is. We informeren u daarover via e-mail en/of op onze Track & Trace-website en in de My bpost-app. Om te zien welke afhaalpunten open zijn, surf naar https://www.bpost.be/­site/nl/­zoek-bpost-uw-buurt.
Ik verwacht een pakje dat in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt (vroeger kariboo! spot genoemd) geleverd wordt. Kan ik het alsnog ophalen? Ja. U kunt uw pakje nog steeds ophalen in PostKantoren, PostPunten en PakjesPunten. Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30. Sommige Postkantoren zijn ook op zaterdag gesloten. Voor meer informatie: https://www.bpost.be/­site/nl/­zoek-bpost-uw-buurt. De openingsuren van de PostPunten en PakjesPunten zijn afhankelijk van de winkels waar ze zich bevinden, maar de krantenwinkels blijven open. We volgen de status van onze afhaalpunten nauwlettend op. Als uw pakje geleverd moet worden in een punt dat gesloten blijkt, zullen we er alles aan doen om het te leveren in een afhaalpunt dat open is. Om te zien welke afhaalpunten wanneer open zijn, surf naar https://www.bpost.be/­site/nl/­zoek-bpost-uw-buurt. Onze pakjesautomaten blijven operationeel.
Worden er nog kranten, tijdschriften, pensioenen, aangetekende zendingen, brieven en pakjes bezorgd? Ja. We doen er alles aan om post (kranten, tijdschriften, pensioenen, aangetekende zendingen, brieven, enz.) en pakjes zo normaal mogelijk te bezorgen maar hou rekening met mogelijke vertragingen. Er zijn wel wijzigingen voor de levering van pensioenen, aangetekende zendingen en pakjes:
  • De postbode blijft op een afstand van minstens 1,5 meter van de klant.
  • De postbode soms niet zal aanbellen als het pakje bussable is of hij een veilige plaats zien. Het doel is om fysiek contact zoveel mogelijk te vermijden.
  • Als er een handtekening voor ontvangst nodig is, zal de postbode tekenen in plaats van de klant. Dit zal wel steeds in aanwezigheid van de klant gebeuren, en, voor aangetekende post, na verificatie van zijn identiteit. Het Koninklijk Besluit bijzondere bevoegdheden 32 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 22/06/2020 geeft juridische waarde aan de levering van aangetekende brieven zonder handtekening, en dit sinds 13/03/2020.
Mijn pakje wordt geleverd in een afhaalpunt dat nu gesloten is. Wat gebeurt er met mijn pakje? We zullen uw pakje leveren in een afhaalpunt dat wel open is. We informeren u daarover via e-mail en/of op onze Track & Trace-website en in de My bpost-app.
Zullen mijn leveringsvoorkeuren worden toegepast? Ja, we blijven zoveel mogelijk leveren volgens uw voorkeur: op een veilige plaats, bij een buur, in een afhaalpunt (PostKantoren, PostPunten en PakjesPunten) of in een pakjesautomaat. Koos u als voorkeur een levering in een afhaalpunt dat gesloten blijkt, of dat geen pakjes meer kan behandelen, dan leveren we het pakje bij u thuis.
Wanneer wordt mijn pakje bezorgd? Momenteel behandelen we miljoenen pakjes per week. Gezien de huidige omstandigheden van hoog volume, de aanvullende COVID19 veiligheidsmaatregelen en het afgenomen beschikbare personeel kunnen we helaas geen inschattingen maken op de leverdatum. In de Mijn My bpost-app of op onze Track & Trace wordt de meest recente beschikbare status gegeven. Onze klantenservice kan geen aanvullende informatie geven omdat ze dezelfde systemen gebruiken. Wij danken u voor uw geduld en begrip.
Waarom heeft de postbode niet aangebeld? Gezien de huidige veiligheidsmaatregelen die van kracht zijn kan het zijn dat de postbode het pakje meteen levert in je brievenbus of op een veilige plaats. Indien de postbode je pakje op een veilige plaats geleverd heeft, zal hij/zij steeds een briefje in je brievenbus achterlaten waar het pakje geleverd is.
Waarom is mijn onlangs bestelde pakje al bezorgd en mijn eerdere bestelling nog niet? Is het verloren? Door de hoge pakjesvolumes en de geldende veiligheidsmaatregelen is er vertraging in de distributie van pakjes. Daarom is het mogelijk dat een recent besteld pakje sneller aankomt dan een minder recent besteld pakket. Dus maakt u geen zorgen als uw pakje nog niet is aangekomen, het is niet verloren. Weet dat we er alles aan doen om uw pakjes zo snel mogelijk te bezorgen, terwijl we ervoor zorgen dat onze mensen veilig blijven. Wij danken u voor uw geduld en begrip.
Welke voorzorgsmaatregelen zijn er genomen voor de medewerkers van bpost? Naast de maatregelen die al enkele weken van kracht zijn, hebben we verschillende aanvullende maatregelen genomen om de verspreiding van het virus in te dijken. Deze omvatten:
  • De basishygiëneprocedures herhalen: regelmatig en zorgvuldig de handen wassen, niezen en hoesten in een wegwerpzakdoekje of in de elleboog, nauwe contacten vermijden en een huisarts bellen als er zich meerdere symptomen ontwikkelen.
  • Telewerken
  • De gemeenschappelijke ruimtes van alle bpost-werkplaatsen herinrichten om een minimumafstand van 1,5 meter tussen de personen te verzekeren (cafetaria's, vergaderzalen, werkposten, enz.).
Is het nog steeds veilig om mijn pakjes of brieven te ontvangen van de postbode? bpost neemt verschillende voorzorgsmaatregelen om de veiligheid van elke medewerker en klant te garanderen:
  • In de Postkantoren en de sorteercentra van bpost gelden de regels van ‘sociale distancing’ (1,5 meter). Er zijn handgels beschikbaar en het gedeelde materiaal wordt steeds gereinigd na gebruik.
  • Bij de aflevering van een pakket zal de postbode aanbellen, het pakket aan de deur plaatsen en een stap achteruit zetten zodat de regels omtrent ‘social distancing’ gerespecteerd worden (1,5 meter).
  • De postbode soms niet zal aanbellen als het pakje bussable is of hij een veilige plaats zien. Het doel is om fysiek contact zoveel mogelijk te vermijden.
  • Als er een handtekening voor ontvangst nodig is, zal de postbode tekenen in plaats van de klant. Dit zal wel steeds in aanwezigheid van de klant gebeuren, en, voor aangetekende post, na verificatie van zijn identiteit. Het Koninklijk Besluit bijzondere bevoegdheden 32 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 22/06/2020 geeft juridische waarde aan de levering van aangetekende brieven zonder handtekening, en dit sinds 13/03/2020.
  • De brieven worden geleverd in de brievenbus.

Niet alle helden dragen capes

Dankzij de collega's van bpost blijven brieven en pakjes overal hun weg vinden. Dankzij hun inzet en doorzettingsvermogen blijven we verbonden met elkaar. En dat wordt door iedereen gewaardeerd.

not all heroes wear capes
not all heroes wear capes
not all heroes wear capes
not all heroes wear capes
not all heroes wear capes
not all heroes wear capes
Scroll up